Jaarthema Eerstezondagviering 2012-2013
Ideale(n) crisis
Zing, Vecht, huil, bid, lach, werk en bewonder
Dit jaar staat de crisis centraal en wel op een speciale manier. Niet alleen de crisis waar de media over uitpuilt, maar de crisis van persoonlijke aard. Een geloofscrisis, een identiteitscrisis, verlies, diepe teleurstellingen, een crisis in een relatie tot anderen. Kortom, het moment dat je uit evenwicht raakt en je op jezelf teruggeworpen wordt. Hoekom je uit een crisis? Zeggen je oude idealen nog iets? De idealen die je weer terug kunnen brengen naar je verlangen naar een leven zonder angst, dood, verdriet, boosheid en zonder zorgen?
Soms kan een crisis ideaal zijn om weer terug te keren naar je idealen of om je op een ander spoor te zetten en je oude idealen weer onder de loep te nemen. Zonder die crisis zou je vastgelopen zijn.
Ramses Shaffey verwoordde zeven manieren om het leven door te komen: Zing, vecht, huil, bid, lach, werk en bewonder. Wij hebben er een paar aan toegevoegd, zoals ga, vier en zoek. Elke maand staat er een Bijbelverhaal centraal over mensen in nood en hoe ze al dan niet hun idealen probeerden vast te houden. Het jaar zullen we afsluiten met: Niet zonder ons! Want de idealen met elkaar ten uitvoer brengen, dat geeft plezier en een gevoel dat je er mag zijn. Samen sta je sterker!
Zing, Vecht, huil, bid, lach, werk en bewonder
Dit jaar staat de crisis centraal en wel op een speciale manier. Niet alleen de crisis waar de media over uitpuilt, maar de crisis van persoonlijke aard. Een geloofscrisis, een identiteitscrisis, verlies, diepe teleurstellingen, een crisis in een relatie tot anderen. Kortom, het moment dat je uit evenwicht raakt en je op jezelf teruggeworpen wordt. Hoekom je uit een crisis? Zeggen je oude idealen nog iets? De idealen die je weer terug kunnen brengen naar je verlangen naar een leven zonder angst, dood, verdriet, boosheid en zonder zorgen?
Soms kan een crisis ideaal zijn om weer terug te keren naar je idealen of om je op een ander spoor te zetten en je oude idealen weer onder de loep te nemen. Zonder die crisis zou je vastgelopen zijn.
Ramses Shaffey verwoordde zeven manieren om het leven door te komen: Zing, vecht, huil, bid, lach, werk en bewonder. Wij hebben er een paar aan toegevoegd, zoals ga, vier en zoek. Elke maand staat er een Bijbelverhaal centraal over mensen in nood en hoe ze al dan niet hun idealen probeerden vast te houden. Het jaar zullen we afsluiten met: Niet zonder ons! Want de idealen met elkaar ten uitvoer brengen, dat geeft plezier en een gevoel dat je er mag zijn. Samen sta je sterker!
Jaarthema Derdezondagviering 2012-2013
Heb lief je naaste , die is als jij.
In onze derdezondagviering houden we van eenvoud in de liturgie: herhaling van de elementen Licht, Woord, Herinnering en Brood en Wijn. We maken gebruik van verhalen uit de bijbel en van ons inspirerende mensen. Daarnaast is er de verbinding van persoonlijke ervaringen ( Eigen Gezicht) met “humane/religieuze” thema’s.
Religie heeft veel kanten. De levensvragen waar het om draait zijn ernstige vragen en dat heeft jammer genoeg vaak geleid tot de neiging om mooie vermoedens te bevorderen tot een dogmatisch eeuwig houvast.
In de basis willen we graag de vrijheid hebben om levensvragen van onszelf uitgangspunt te laten zijn voor onze geloofsvieringen. Die levensvragen draaien vaak om : Kan/wil ik eenvoudiger leven, kan ik mijn angst overwinnen voor.., hoe kan ik op eigen kracht verder, aan wie kan ik een luisterend oor bieden, een kras op m’n ziel: hoe ga ik daar mee om, is mijn vrijheid ook jouw vrijheid?, stiller om me heen, de dood en wat dan?, zo graag gelukkig willen zijn, vriendschap sluiten. Over gezien worden, geliefd willen worden, compassie, kwetsbaarheid.
Liefde ziet onze beperkingen als mogelijkheid om ze met elkaar te delen. Wanneer er gebrokenheid is weer het licht kunnen zien. Open staan voor dat licht. Het staat mooi beschreven in “ Delf mijn gezicht op “ : “Wie wordt ontmaskerd, wordt gevonden en zal zichzelf opnieuw verstaan.”
Zo begint ook onze viering: met Licht, want “ volgens bronnen deed God op zondag het licht aan…..en keek”. En zo begint ook het eerste verhaal in de bijbel. Voor dat er de zon, de maan en sterren waren, was er het woord van God:
De aarde was woest en leeg, duisternis over de oervloed – maar de adem van God scheerde over de wateren. En God sprak:“er zij licht”! En er was licht.
Als metafoor heeftlicht, evenals zijn tegenhanger “duisternis” in de bijbel vaak een symbolische betekenis. Licht staat voor kwalitatief goed leven, gerechtigheid, vrede, veiligheid, vrijheid, duidelijkheid, openheid, waarheid, uitzicht, toekomst.
Eén van de onderdelen van Woord in de viering zal dan ook “Er zij licht” worden.
Het gaat daarin over mensen die in woord en daad dat licht hebben laten schijnen. Ze doen dat omdat ze willen leven vanuit de kern van de levensleer in veel religies:
”Heb lief je naaste, die is al jij”
Dan komen er woorden over liefde en solidariteit, recht en onrecht, goed en slecht, over armen, de weduwe, wees en vreemdeling. Het thema lijkt ons ook de ultieme oplossing om de crisis te bestrijden en daarmee hebben we de link naar de eerstezondagvieringen gelegd.
Vanuit dit thema “Heb lief de naaste, die is als jij”, hebben we vijf verhalen gekozen waar mensen proberen om het “er zij licht” in concrete daden en/of mooie woorden om te zetten
In onze derdezondagviering houden we van eenvoud in de liturgie: herhaling van de elementen Licht, Woord, Herinnering en Brood en Wijn. We maken gebruik van verhalen uit de bijbel en van ons inspirerende mensen. Daarnaast is er de verbinding van persoonlijke ervaringen ( Eigen Gezicht) met “humane/religieuze” thema’s.
Religie heeft veel kanten. De levensvragen waar het om draait zijn ernstige vragen en dat heeft jammer genoeg vaak geleid tot de neiging om mooie vermoedens te bevorderen tot een dogmatisch eeuwig houvast.
In de basis willen we graag de vrijheid hebben om levensvragen van onszelf uitgangspunt te laten zijn voor onze geloofsvieringen. Die levensvragen draaien vaak om : Kan/wil ik eenvoudiger leven, kan ik mijn angst overwinnen voor.., hoe kan ik op eigen kracht verder, aan wie kan ik een luisterend oor bieden, een kras op m’n ziel: hoe ga ik daar mee om, is mijn vrijheid ook jouw vrijheid?, stiller om me heen, de dood en wat dan?, zo graag gelukkig willen zijn, vriendschap sluiten. Over gezien worden, geliefd willen worden, compassie, kwetsbaarheid.
Liefde ziet onze beperkingen als mogelijkheid om ze met elkaar te delen. Wanneer er gebrokenheid is weer het licht kunnen zien. Open staan voor dat licht. Het staat mooi beschreven in “ Delf mijn gezicht op “ : “Wie wordt ontmaskerd, wordt gevonden en zal zichzelf opnieuw verstaan.”
Zo begint ook onze viering: met Licht, want “ volgens bronnen deed God op zondag het licht aan…..en keek”. En zo begint ook het eerste verhaal in de bijbel. Voor dat er de zon, de maan en sterren waren, was er het woord van God:
De aarde was woest en leeg, duisternis over de oervloed – maar de adem van God scheerde over de wateren. En God sprak:“er zij licht”! En er was licht.
Als metafoor heeftlicht, evenals zijn tegenhanger “duisternis” in de bijbel vaak een symbolische betekenis. Licht staat voor kwalitatief goed leven, gerechtigheid, vrede, veiligheid, vrijheid, duidelijkheid, openheid, waarheid, uitzicht, toekomst.
Eén van de onderdelen van Woord in de viering zal dan ook “Er zij licht” worden.
Het gaat daarin over mensen die in woord en daad dat licht hebben laten schijnen. Ze doen dat omdat ze willen leven vanuit de kern van de levensleer in veel religies:
”Heb lief je naaste, die is al jij”
Dan komen er woorden over liefde en solidariteit, recht en onrecht, goed en slecht, over armen, de weduwe, wees en vreemdeling. Het thema lijkt ons ook de ultieme oplossing om de crisis te bestrijden en daarmee hebben we de link naar de eerstezondagvieringen gelegd.
Vanuit dit thema “Heb lief de naaste, die is als jij”, hebben we vijf verhalen gekozen waar mensen proberen om het “er zij licht” in concrete daden en/of mooie woorden om te zetten